Značka Burton se zaměřením na snowboardové vybavení byla založena v roce 1977 a stojí za ní Jake Burton Carpenter. Burton brzy oslovil jména jako je Shaun White, Jeremy Jones nebo Kazuhiro Kokubo a mimo profesionální výroby snowboardů se zaměřuje i na vázání, boty, oblečení nebo batohy.
Dámské varianty snowboardových prken jsou docela odlišnou záležitostí oproti těm pánským. Dá se totiž obecně říct, že univerzálně platí, že dámské varianty zohledňují specifickou a hlavně menší muskulaturu dámského těla. A to zejména to, že dámy, ženy a slečny mají oproti mužům jinde těžiště celého těla. Mimo to mají také menší chodidla a jiné poměry výšky a váhy. Snowboardy dámské kategorie jsou proto vyráběny jinak co do proporcí, geometrie i konstrukce. Zpravidla jsou mnohem užší než pánské, bývají i měkčí, aby byly snadněji utahnutelné, a inserty (otvory pro vázání) mají daleko blíže u sebe. Při výběru se proto zaměřte zejména na délku, pak na technologie, výbavu, typ konstrukce a posléze i na design. Moderní prkna jsou často vyvedena v opravdu pozorudných provedeních, ve kterých rozhodně zazáříte.
Určení prkna
- freeride – jedná se o prkna, která jsou určená zejména na neupravené sjezdovky a na rychlou jízdu (v prašanu), prkna mají menší flex (pružnost), tyto modely jsou povětšinou vyráběny s camber prohnutím, mohou ale mít i rocker
- freestyle – modely, které jsou vhodné do parku, do ramp, ale také na běžné ježdění, jejich konstrukce vyniká měkkostí a pružností, zaručující skvělý pop, zpravidla mívají prohnutí rocker, díky čemuž prkna více odpouští a jsou hravější
- all-mountain – už dle názvu je jasné, že právě all-mountain modely jsou co do využití zcela univerzální, jde o prkna, která si poradí téměř se vším
Prohnutí
Jedná se o jeden z nejdůležitějších parametrů, který ovlivňuje ovladatelnost, stabilitu, kousavost, hravost a také určení snowboardu. Jinými slovy jde o tvarování prkna. Čtyři základní typy mají různé tvary a tím pádem i různé kontaktní plochy, kvůli čemuž je nutné ke každému typu přistupovat jinak. Každý typ je také vhodný na jiný styl jízdy. Obecně platí, že camber a zero (flat) je vhodný na freeride, rocker na freestyle, hybrid má pak využití zcela univerzální. Níže jsou uvedené základní typy.
- camber – prohnutí na nosu a tailu, kontaktní plochou jsou nose a tail, camber prohnutí je vhodné pro pokročilé jezdce, vyžaduje totiž daleko větší námahu pro změnu směru jízdy a i při nájezdu do oblouku, kousnutí hrany je zde daleko pravděpodobnější než u rockeru, jeho nesmírnou výhodou je pro zkušené jezdce přesná, stabilní a živá jízda s precizní odezvou a velkým popem (odrazem)
- rocker – prohnutí v oblasti pod nohama, kontaktní plochou je střed prkna, jde o bezpochyby nejvhodnější typ prohnutí pro začátečníky, ale i zkušení jezdci si s rockerem velmi užijí, protože rocker je hravý, živý a dobře poslouchá, navíc se jeho hrany příliš často nekoušou, prkna jsou stabilní, snadno ovladatelná a je na nich velká zabava, proto jsou vhodná také do parku, jsou skvělými průvodci začátečníků, protože se jde s nimi snadno do oblouku, pro pokročilé jezdce ale nebudou tak rychlé a nebudou tak skvělé držet hranu jako camber
- zero (flat) – nulové prohnutí, kontaktní plochou je celé prkno, výhodou je vysoká stabilita téměř na všech površích, nevýhodou samozřejmě těžší ovladatelnost
- hybrid – prohnutí jsou různá, zpravidla však kombinuje prvky camberu a rockeru, tudíž vytahuje výhodou obou a snoubí je do univerzálního prkna, do hybrid typů ale spadají prakticky všechny druhy, které nejsou ani camberem, rockerem a ani zero (flat) variantami, jedná se o nejuniverzálnější typ prohnutí, který je vhodný pro všechny jezdce všech úrovní, dokáží se totiž přizpůsobit a skvěle vyhovět potřebám všech jezdců
Tvrdost prkna (flex)
Ovlivňuje jeho ovladatelnost. Měkká prkna lze snadno prošlápnout, lépe se s nimi manipuluje a jde snadněji do oblouku. Jedná se o prkna vhodná pro začátečníky, pro lehké jezdce a také na freestyle. Naopak tvrdá prkna jsou vhodná zejména na freeride, protože zaručují větší stabilitu. Jde hůře prošlápnout, ale těžší a zkušenější jezdci u něj naplno ocení jeho znatelnější stabilitu a ovladatelnost.
Délka a šířka
Správná velikost prkna je samozřejmě jednou z nejdůležitějších věcí. Obecná pomůcka říká, že snowboard by vám měl ve stoje a při postavení prkna na hranu sahat po bradu. Jedná se však o univerzální pomůcku pro výběr prvního prkna. V případě, že už máte vysledováno, jaký styl ježdění preferujete a zda vám vyhovuje kratší či delší varianta, je možné volbu délky přizpůsobit. Platí, že na freeride se hodí delší prkna, protože díky tomu lépe dělají obloučky, zatímco na freestyle kratší, protože jsou hravější a živější, což při tricích a rychlých změnách směru potřebujete.
Dalším parametrem co do velikosti snowboardu je jeho šířka. Tady platí, že ta se odvíjí od velikosti nohy. V případě dámských snowboardů se však nevybírá z klasických a širších wideových variant, nýbrž pouze z těch klasických. Platí také, že širší prkna jsou do neupraveného a hlubšího sněhu a to pro pokročilé jezdkyně, ta užší se lépe překlání na hranu a obecně je jejich ovládání snažší. Bota by však za žádných okolností neměla přesahovat prkno o více než jeden centimetr. Určujícím parametrem je především délka prkna.
Hmotnost jezdce
Každý model má předepsanou doporučenou maximální nosnost. Při výběru je tedy vždy tyto údaje respektovat. Při vyšší váze než je ta předepsaná totiž hrozí poškození či kompletní prasknutí snowboardu, naopak při nižší zase bude snowboard hůře ovladatelný, nepůjde ho prošlápnout a už vůbec ne jezdit po hranách.
Systém vázání
Ten musí být vždy kompatibilní mezi vázáním a prknem. Ne všechna vázání lze totiž kombinovat libovolně bez omezení se všemi typy insertů (na prkno se systémem vázání Channel tak potřebujete vázání se systémem Channel). V současnosti jsou nejrozšířenější čtyři varianty vázání.
- 4 x 4 – osm otvorů rozmístěných ve čtvercových pravidelných liniích po 4 cm, velmi běžná varianta, nevýhodou je poměrně malý rozsah možností nastavení
- 4 x 2 – osm otvorů rozsmítěných ve vzdálenostech 4 cm x 2 cm nabízí daleko přesnější a jemnější nastavení oproti variantě 4 x 4, a to proto, že jsou inserty jsou u sebe daleko blíže
- 3D – diagonálně rozsmítěné otvory, jedná se o jiný typ nastavení, který vyhovuje speciálním potřebám jezdců, objevuje se zejména u produktů firmy Burton
- Channel – jedna drážka, která nabízí maximální rozsah nastavení vázání, lze ho totiž posouvat i o ty nejmenší vzdálenosti, objevuje se zejména u produktů firmy Burton
Skluznice a jádro
Jádro je v zásadě jakýmsi stavebním kamenem celého snowboardu. Jedná se o to, co se nachází ve vnitřku celé konstrukce. A to, co ostatně také z velké části určuje život prkna, jeho určení a také jeho vlastnosti a výdrž. Používají se tři základní materiály. Pěna je tou nejlevnější variantou. Jedná se však také o materiál, který je nejméně odolný a na prkna pro dospělé prakticky absolutně nevhodný (nenechte se proto zmást nabídkami v supermarketech, zpravidla se jedná o prkna z pěny, která nic nevydrží). Pěna je vhodná pouze u snowboardů pro děti. Zanedlouho z nich totiž vyrostou a díky nízké váze mohou pěnová prkna i nějaký ten pátek vydržet.
Dřevo je samozřejmě od věku věků nejspolehlivějším a nejvhodnějším materiálem pro výrobu jádra. Je pevné, pružné, má vysokou odolnost a také je snadné na údržbu. Nejkvalitnější variantou dřeva je javorové dřevo, které se u prken používá velmi často. To je pak doplněno aluminionovými, skleněnými či kevlarovými vlákny pro větší pevnost. Třetím výrobním postupem je rym, což jsou jádra hybridní, která mají jak dřevěnou tak pěnovou složku. Díky tomu mají speciální vlastnosti (jsou lehká a pružná a odolná zároveň). Záleží však na tom, jaký typ dřeva byl v kombinaci s rymem použit. Proto vždy doporučujeme pro dospělé vždy volit snowboardy s dřevěným jádrem (u nás jiná nenaleznete), pro děti pak je možné zvolit i ty pěnová, pakliže potřebujete ušetřit.
Skluznice je spodní část, která je v neustálem kontaktu se sjezdovkou. V současnosti jsou dva základní typy:
- sintrudovaná – jedná se o skluznici, která vyžaduje větší údržbu (voskování), při správném opečovávání však jde o typ, který zajistí ty nejlepší jízdní vlastností (skluznice je rychlá a velmi dobře pak poslouchá, navíc má vzhledem k pravidelné údržbě velkou životnost)
- extrudovaná – jde o skluznici, která nevyžaduje údržbu, voskovací vrstvu má už v sobě, při teplejším počasí je však skluznice o poznání pomalejší